2012年2月9日 星期四

你今天在學校學到什麼

度過愉快的年假,中小學生已經開學了,讓我想起一首Pete Seeger唱的歌。這首1960年代的歌表達了小孩在學校學到的社會歷史往往是連篇謊言,跟現實脫節,只是為了鞏固政權和合理化政府的作為而洗腦。沒想到在五十年後,我們的時代並沒有進步到能讓這首歌失去共鳴。




What Did You Learn in School Today?

Words and Music by Tom Paxton


What did you learn in school today,   
你今天在學校學到什麼

Dear little boy of mine?               
 我親愛的小男孩?

What did you learn in school today,   
你今天在學校學到什麼

Dear little boy of mine?               
 我親愛的小男孩

I learned that Washington never told a lie.
我學到華盛頓從來不說謊

I learned that soldiers seldom die.
 我學到士兵幾乎不會死

I learned that everybody's free.    
 我學到每個人都是自由的

And that's what the teacher said to me.
這就是老師對我說的

That's what I learned in school today.   
這就是我今天在學校學到的

That's what I learned in school.
這就是我在學校學到的

What did you learn in school today,
你今天在學校學到什麼

Dear little boy of mine?
我親愛的小男孩

What did you learn in school today,
你今天在學校學到什麼

Dear little boy of mine?
我親愛的小男孩

I learned that policemen are my friends.
我學到警察是我的朋友

I learned that justice never ends.
我學到正義永存

I learned that murderers die for their crimes.
我學到謀殺者會獲得報應

Even if we make a mistake sometimes.
即使我們偶爾搞錯

That's what I learned in school today.
這就是我今天在學校學到的

That's what I learned in school.
這就是我在學校學到的

What did you learn in school today,
你今天在學校學到什麼

Dear little boy of mine?
我親愛的小男孩

What did you learn in school today,
你今天在學校學到什麼

Dear little boy of mine?
我親愛的小男孩

I learned our government must be strong.
我學到我們的政府一定很強大

It's always right and never wrong.
它總是對的,永遠不出錯

Our leaders are the finest men.
我們的領袖是最好的人

And we elect them again and again.
我們要不斷的選他們。

That's what I learned in school today.
這就是我今天在學校學到的

That's what I learned in school.
這就是我在學校學到的

What did you learn in school today,
你今天在學校學到什麼

Dear little boy of mine?
我親愛的小男孩

What did you learn in school today,
你今天在學校學到什麼

Dear little boy of mine?
我親愛的小男孩

I learned that war is not so bad.
我學到戰爭沒有那麼糟

I learned of the great ones we have had.
我學到我們最偉大的戰役

We fought in Germany and in France.
我們在德國和法國打仗

And some day I might get my chance.
或許有一天我也有機會

That's what I learned in school today.
這就是我今天在學校學到的

That's what I learned in school.
這就是我在學校學到的

沒有留言:

張貼留言